DE LA VILLE DE PARIS.
409
[.67i]
que nous ne peusmes mieulx faire, sinon de prendre des armes dedans le magazin de la Ville, que nous baillasmes à noz archers; lesquelz nous envoyasmes aussi tost en la maison du Marteau d'or sur le Pont Nostre Dame, que la dame de leans nous avoit dict avoir esté pillée. A laquelle se trouva le lieutenant Tanchou, luy quatriesme, à cheval, et feit descendre deux des siens qu'il feit entrer dedans le logis, qui en prindrent deux autres pilleurs et volleurs, lesquelz luv feurent recours, ainsy qu'il les voulloit mener audict Chastellet, et fut poursuivy jusques dedans son logis près Sainct Jullien, delà le Petit Pont. Ce pen­dant, noz gens estans arrivez chassèrent ce qui estoit à l'entour, dont ilz n'en peurent prandre aulcun; mais ce qui restoit dedans la maison fut conservé. «L'on nous a dict depuis que l'on a forcé la maison de Lussault, rue Sainct Germain de l'Auxer­rois, dont nous ne sçavons au vray quelle perte il y peult encores en avoir, ny pareillement d'ung
nommé Thibauld Cressé, auquel on a aussy forcé sa maison. Nous avons tout le seoir faict garde le mieulx que nous avons peu, soubz l'esperance que l'on nous avoit donnée de l'execution de la desmoli-tion de la Croix, nous ayant dict que l'entrepreneur yavoit esté envoyé par led. sieur Prevost de Paris, pour ce faire. Et la mesme nuict, nous doubtant que après l'execution il n'advint quelque force, comme il estoit advenu le jour precedent, nous avons mis de­dans le Petit Chastellet six harquebouzes à crocq W, avecq la commodité qu'il fault pour le rembarrer et fermer, de telle façon que aulcune personne ne la puisse forcer, tout aussi tost que l'on auroit apperçu le commancement de la sédition.
«Nous avions esté aussy au bout du Pont Sainct Michel pour faire le semblable, estans délibérez de parfaire l'execution, pour satisfaire aux commande­mens de Vostre Majesté. Toutesfois l'ayant esté avec si peu de force qne nous avions, il t'2' nous auroit
'-> L'arquebuse à croc était une arquebuse de fort calibre qui se fixait sur un double point d'appui et était employée à la défense des places, comme l'artillerie. Douze furent tirées de l'Arsenal de la Ville et mises en position, moitié au Petit Châtelet et moitié à l'Hotel de Ville, où elles restèrent jusqu'au 29 décembre. Deux états des sommes dues au Maitre de l'Artillerie pour ces trois semaines ont été conservés; ils nous paraissent assez intéressants pour être reproduits ici :
ki° Parties faictes par moy Jehan Durant, Maistre de l'Artillerye de lad. Ville de Paris, par le commandement de Mess" les Prevost «des Marchans et Eschevins de la Ville, pour avoir six canonniers pour executer les hacquebuttes à crocq pour auvyer aux ceditions «qui pourroyt avenir à lad. Ville, commançant le dymanche au soir, le ixe jour de decembre mil vc lxxi.
«Et premierement, à une torche d'une livre pour aller la nuict querir les canoniers et autres affaires, cy............. xv solz.
"A six canoniers qui ont servy depuis le dymanche au soir jusques au mecredy malin, qui sont deux jours et demy, à raison de "xii s. t. pour jour et nuict, cy.................................................................... ix livres.
"A deux canoniers retenus depuis le mecredy xii* jour dud. moys, jusques au mardy XVIIIe jour du moys de decembre, qui se «monte sept journées, à raison de xii s. t. par jour et nuict, cy.................................... vin livres vin solz.
«A quatre canoniers, du mardy xvni° jour du moys de decembre jusques aujourd'huy xxnu" dudict moys, qui se monte six journées, "à raison de xii s. par jour et nuict......................................................... xiiii livres vin solz.
cA quatre canoniers qui ont esté ordonnez pour l'execution des six hacquebuttes à crocq pour la garde et deffance de la maison de «la Ville, depuis le mardy xvm jusques au xxinie, etc........................................... xiiii livres vin solz.
"A deux crocheteux qui ont apporté de la Tournelle deux caques de pouldre à la maison de la Ville, à raison de m s. t. pour "homme, cy.................................................................................... vi solz.
"Aux passeux qui nous ont passé la riviere, cy................................................... xvin deniers.
«A six crocheteux qui ont porté six hacquebuttes à crocq au Petit Chastellet, à raison de iu s. pour homme, cy...... xvm solz.
"A deux livres de corde à mesche, à raison de vi s. t. la livre, cy......................................... xii solz.
" Somme : xlviii livres xvi solz vi deniers.
"2° Parties, etc .. pour avoir huict canoniers... commençant le mardy xxve jour de decembre.
"A quatre canoniers qui ont esté ordonnez au Petit Chastellet, pour executer six hacquebuttes à crocq, pour la garde et deffense "de Ia venue de l'Université, pour empescher les ceditions, etc, depuis le mardy xxv decembre jusques au samedy xxix, etc, k cy................................................................................... ix livres xn solz.
"A quatre canoniers qui ont esté ordonnez à l'Hostel de lad. Ville, etc (i<l. ibid.)...................... xii livres xii solz.
"A six crocheteux qui ont rapporté les hacquebuttes à crocq qui estoient au Petit Chastellet à l'Hostel de la Ville, à raison de m s. "pour homme, cy............................................................................. xvm solz.
"A Jehan Durant, filz du Maistre de l'Artillerye, pour ses paines, sallaires et vaccations d'avoir vacqué l'espace de troys sepmaines
"au faict cy dessus, la somme de.................................................................. xx livres.
"Somme : xl livres u solz.n
Ces deux états sont accompagnés des mandats de payement, des 2 4 et 31 décembre 1571, et des quittances du Maître de l'Artil­lerie, datées seulement du 4 décembre 1572. (Archives nat., H 2 o 65'. )
<2> Sans doute le Prévôt de Paris. L'omission probable de quelque membre de phrase rend ce passage peu intelligible. Le texte est le même sur ies deux Registres.
vi.                                                                                                                                                                                        52
lUPKIHXME H.TIO-ALS.