112
REGISTRES D
[i569]
avecq eulx proceddez à l'election de deux d'entre eulx, l'un pour estre cappitaine et l'autre enseigne; ausquelz esleuz dictes et enjoignez d'eulx trouver, avecq cinquante harquebuziers morionnez, lundy prochain, sept heures du matin, devant l'Hostel de Ville, pour assister à la pompe funèbre de feu monsr le conte de Brissac, suyvant la volonté du Roy, sans à ce faire faulte, et nous envoyez les noms desd, esleuz. "Faict au Bureau, le xxie jour de Juing vcLXix.n
" De par les Prevost des Marchans et Eschevins de la ville de Paris. "Cappitaine des archers de lad. Ville, trouvez vous lundy prochain, six heures du matin, avecq tous ceulx de vostre nombre, devant l'Hostel de lad. Ville, garniz de leurs sayesde livrées et hallebardes, pour nous acompaigner à la pompe funèbre de feu monsr le conte [de] Brissac. Si n'y faictes faulte. "Faict le xxve Juing vc lxix'4;.d
"Monsieur le Premier President, plaise vous trouver lundy prochain, sept heures du matin, en l'Hostel de ceste Ville, pour nous acompaigner à la pompe funèbre de feu mons1, le conte de Brissac, suyvant la volonté du Roy. Vous priant n'y voulloir faillir.
"Faict le xxve jour de Juing v° lxix.
"Les Prevost des Marchans et Eschevins de la ville de Paris, tous vostres.»
pour estre enterré en la chappelle d'Orleans aux Celestins dud. lieu '•', que tout l'honneur, suyvant ses mérites et actes genereulx par luy faictz à nostre ser­vice, y ayant esté tué à nostre grand regret, luy soit faict et rendu. A ceste cause, nons vous pryons et neantmoins enjoignons, sur tant que desirez nous faire service très aggreable, que vous ayez à l'honorer de tout ce que congnoissez que tel personnaige, estant yssu de sy noble lieu , Ie merite, tant en sa sepulture, convoy, enterement que funerailles, et que rien de vostre part n'y soit espargné; ce que les sieurs d'Evreux'2' etde Marivault'3' vous feront plus parti­cullierement entendre de nostre part. Car tel est nostre plaisir.
"Donné à Sainct Maur des Fossez,lequatreiesme jour de Juing vc lxix.b
Ainsy signé: "CHARLES».
Et au dessoubz: "de Neufville».
Pour satisfaire ausquelles letlres, ont esté expé­diez plusieurs mandemens aux Quarteniers, cap­pitaines, archers, arbalestiers et harquebouziers de lad. Ville, dont la teneur ensuyt :
c. #e par les Prevost des Marchans et Eschevins de la ville de Paris.
"Sire Nicolas Paulmyer, Quartenier de lad. Ville, appellez les cappitaines de vostredict quartier, et
Colonel des bandes de Piémont (le P. Daniel, Milice française, t. I, p. 274), d'autres auteurs disent Colonel de l'infanterie fran­çaise , premier Panetier du Roi, grand Fauconnier de France depuis la mort de son père (décembre 1563), capitaine et gouverneur de la ville et du château d'Angers. Le comte de Cossé s'était particulièrement distingué dans cette campagne, à la rencontre de Messignac et au combat de Jarnac; il fut tué d'un coup d'arquebuse au siège de Mussidan, en reconnaissant la brèche, au mois de inai, ll n'était âgé qne de vingt-six ans.
-1' Sur la chapelle d'Orléans aux Célestins de Paris, voir Sauvai, Histoire et antiquités de la ville de Paris, t. I, p. 46o, 66 J.
'-> Gabriel Le Veneur de Tillières, évèque d'Evreux.de i532 au 16 mai 1574, Chancelier de l'ordre de Saint-Michel.
<-' Jean de l'Isle, seigneur de Marivaux, Ivry-le-Temple, etc, Maître d'hôtel du Roi, chevalier de l'Ordre, capitaine de Beauvais, bailli de Mantes et de Moulan, né le 8 juin i5oo, mort à Marivaux, Ie 22 mars 1572. (Voir le P. Anselme, Histoire généal., etc, t. VIII, p. 792.)
"' Les capitaines des arbalétriers et des arquebusiers reçurent un mandement identique. L'original de celui qui fut adressé au capitaine des arquebusiers, Jean Lepeuple, nous a été conservé; il est annexé à un état des gages dus par la Ville pour les services faits par cet officier et sa compagnie, suivant les ordres du Prévôt des Marchands et des Echevins, depuis le 16 août i568 jusqu'au 3 juillet 1569. D'autres mandements qui ne figurent pas dans notre Registre y sont joints, avec le mandat de payement adressé à François de Vigny, Receveur du domaine de la Ville, d'une somme de 5o livres tournois taxée au capitaine des arquebusiers pour ces onze mois. Nous citerons un seul de ces mandements, qui, par sa nature et sa date, devrait être inséré vers cet endroit du présent Registre :
n De par les Prevost des Marchans et Eschevins de la ville de Paris.
"Cappitaine des harquebouziers de ladicte Ville, nous vous mandons que vous ayez à vous trouver presentement avec toute vostre compagnye, avec leurs armes et hoctons, devant l'Hostel de ladicte Ville, pour faire ce qui vous sera par nous commandé et pour donner confort et ayde à la justice qui doibt ce jour d'huy estre faicte, affin qu'il n'en advienne aucune sédition. Si n'y faictes faulte. Faict au Bureau de ladicte Ville, le dernier jour de Juing M. v° lxixh. Signé: ctHervyn. (Arcliiues nat., Acquits du domaine, H 2o65l.) Il s'agissait très probablement du supplice de Nicolas Croquet et de Philippe et Richard Gastines, 1rois notables marchands de Paris, qui furent pendus par arrêt de la Cour pour avoir fait la Cène dans leur maison, rue Saint-Denis, malgré les édits. (Voir le Journal de Pierre Brulart, p. 205.)